Flevolandse Zakenvrouw op overname pad

Flevolandse Zakenvrouw op overname pad

Pascale Jongejans, eigenaar van het SecretariaatsBuro (SBB) en Flevolands Zakenvrouw MKB van het jaar 2016, is op overname pad. Na vier eerdere overnames, in respectievelijk ’99, ’02, ’05 en ’14 heeft zij recentelijk het Bussumse bedrijf On Call overgenomen.  Met de nieuwe stap is het bedrijf onderweg ’s lands grootste bureau in virtuele secretariële dienstverlening te worden.

Nieuwsgierig als wij zijn wilden we hier natuurlijk meer over weten en dus hebben we Pascale het hemd van het lijf gevraagd.

 

Wat is voor jou de reden geweest om On Call over te nemen?

“Toen ik twintig jaar geleden de stap nam om voor mijzelf te beginnen was het mijn ambitie om  ooit uitgeroepen te worden tot Zakenvrouw van het jaar (landelijk) en het grootste virtuele secretariaatsbureau van Nederland te worden. Door de overnames in 2005 en 2014 van klantenportefeuilles van collega’s groeiden we snel.

On Call ken ik al een jaar of vijftien en regelmatig had ik contact met Ineke van Bree, de eigenaresse, over o.a. het berichtensysteem waar wij beiden mee werkten. Een mooi bedrijf.  Ineke benaderde mij in februari met de vraag of ik haar bedrijf over wilde nemen. On Call past voor wat betreft haar dienstverlening, klanten alsook het personeel bij mijn bedrijf en doelstellingen. De rekensom was snel gemaakt.”

 

Wat betekent de overname voor jou persoonlijk?

“Ik voelde mij boven alles vereerd dat Ineke mij gevraagd heeft. Het gaf mij het gevoel te worden gewaardeerd als ondernemer. De drie dames die zij in dienst had, werken al een lange tijd voor haar en waren haar dierbaar. Ze wist dat ook ik zuinig ben op mijn personeel. Mede omdat zij dit wist en mij kende, heeft zij mij als allereerste benaderd voor de overname. Haar klanten en personeel zouden goed terechtkomen. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze hele situatie mij een ontzettend trots gevoel geeft.

Voor mij persoonlijk betekent de overname dat mijn doelstelling weer een stukje dichterbij komt.  Het biedt ook nieuwe mogelijkheden. Beide bedrijven hebben hun sterke punten. De komende tijd ga ik focussen op het samenbrengen hiervan, om een nog efficiënter en sterker bedrijf neer te zetten.

De meiden van On Call gaan ons kantoor in Bussum versterken en om plaats voor hun te maken verhuizen een paar dames vanuit Bussum naar ons Almeerse kantoor. Ik sluit niet uit dat uiteindelijk het gehele bedrijf zich in Almere zal vestigen. De tijd zal het leren.”

 

Hoe heb jij het overname proces ervaren?

Dit is de vijfde overname in de afgelopen 20 jaar. De ervaring en kennis die ik bij vorige overnames heb opgedaan, maken nieuwe overnames steeds makkelijker. Bij de overname van On Call ging alles eigenlijk vrij soepel. Er verandert voor de klanten weinig. Ze houden dezelfde contactgegevens, zelfde bedrijfsnaam en contactpersoon. Alleen het briefpapier van de factuur is anders. Ik vind het belangrijk om overname processen zo soepel mogelijk te laten verlopen zowel intern als voor de klanten. Van de vijftig klanten die ik in 2014 heb overgenomen zijn er nog 48 klant. (De andere twee zijn alleen geen klant meer omdat de bedrijven geen bestaansrecht meer hadden). Dan doe je toch iets goed.”

 

Heb jij een tip voor andere ondernemers die wellicht een bedrijf zouden willen overnemen?

“Neem een goede adviseur in de arm. Ga het niet zelf bedenken en wees open en eerlijk. Ook in je gesprekken met de andere partij.”